Markedet for kunstig intelligens (AI) i detaljhandelen er anslått til å være verdt om lag 9 milliarder dollar i dag og forventes å øke til 40 milliarder dollar innen 2029. På GroceryTech 2024, en begivenhet i dagligvareindustrien, diskuterte administrerende direktører og IT-ledere deres økende fokus på AI. De stilte også spørsmål ved hvordan implementere en AI-strategi som umiddelbart vil forbedre kundens opplevelse og øke inntektsveksten.
Med lagerbeholdningsnøyaktighet i USA på bare 63%, noe som fører til anslåtte årlige tap på 634,1 milliarder dollar for forhandlere, og med renholdsturnover på 200%, er det et presserende behov for mer effektive løsninger som tilfører operasjoner effektivitet, intelligens og pålitelighet.
Økende behov for automatisering
Ved å bruke roboter til å håndtere repeterende og tidkrevende arbeidsoppgaver som rengjøring og lageroppfølging, frigjøres ansatte til å fokusere på mer meningsfullt, kundesentriske arbeider. Dette skiftet har vist seg å øke ansattes tilfredshet og forbedre den generelle kundeopplevelsen. I dagens konkurransedyktige landskap er det å omfavne automatisering en praktisk skritt for å ligge i forkant.
For å få maksimalt utbytte av AI, må forhandlere prioritere å implementere en strategi for å samle nøyaktige og tidsriktige data. AI er bare så god som dataene den mottar. Derfor benytter noen ledende forhandlere allerede roboter for å samle sanntidsdata og få pålitelig informasjon om butikkene deres. Dette er nøkkelen til å låse opp innsikt som fører til bedre inntektsgenererende beslutninger og handlinger.
Dagens og fremtidens detaljhandel
I årene etter COVID-19-pandemien står forhandlere overfor en tid med rask digitalisering. De siste fem årene har vi sett store endringer i kjøperadferd, inkludert forventninger til avanserte nett- og butikkopplevelser, samt endringer i lager og logistikk. Forhandlere sliter med betydelige kostnader forbundet med lagerstyring, som kan utgjøre 20-30 % av totale logistikkostnader.
Akkurat nå er halvparten av oppgavene i detaljhandelen allerede automatisert, og dette tallet forventes å øke raskt, med anslag som indikerer at over 70 % av oppgaver vil ha automatiserte løsninger innen neste år. Kun ved å automatisere lagerstyringsprosesser vil forhandlere kunne møte økende forbrukerkrav, effektivt minimere kostnader og maksimere lønnsomhet.
Med en effektiv lagerstyringsløsning vil forhandlere lett kunne spore utsolgte varer, priskodefeil, salgsfremmende overholdelsesproblemer, feilplasserte produkter og lagertellinger. Disse funnene deles så med butikklagene for å raskt løse lagerproblemer. Investering i lagerstyringsløsninger som tilfører automatisering og intelligens til deres nåværende prosesser vil hjelpe forhandlere med å unngå utsolgte varer, redusere kostnader og opprettholde kundetilfredshet, eller risikere å tape til konkurrenter som kan levere på disse områdene.
Frigjør rengjøringsarbeidere
En utfordring alle forhandlere, dagligvarebutikker, lager og store supermarkeder møter, er den tidkrevende og kostbare naturen til manuell rengjøring. Så, hvordan kan problemet løses? Svaret ligger i autonome mobile roboter (AMR). Ved å automatisere denne daglige oppgaven, lar disse avanserte løsningene ansatte dedikere tid og energi til mer strategiske og effektfulle aktiviteter. Mange av de største forhandlerne og dagligvarebutikkene over hele verden bruker dem allerede for å bekjempe arbeidsproblemer, som mangler og høyt ombytte, samtidig som de også forbedrer kundeopplevelsen eller NPS (Net Promoter Score).
I tillegg hjelper ytelsesdatametrikker fra rengjøringsroboter team med å optimalisere rengjøringsoperasjoner ved å gi implementerbare funn, inkludert å kunne tydelig se hva som har og ikke har blitt rengjort—noe som kan være utfordrende å avdekke når man administrerer flere steder eller stolende på tredjepartsgrupper. Noen rengjørings-AMR leverer disse rengjøringsytelsesinnsiktene gjennom mange ulike bedriftsverktøy, inkludert mobilrapporter, automatiserte e-poster og nettbaserte portaler—alle avgjørende for å implementere en effektiv endringsstyring, enten det er på tvers av hundrevis av lokasjoner eller innenfor driften av en enkelt butikk.
Rengjøringsroboter bygges for å prioritere sikkerheten til andre, og er stadig oppmerksomme på omgivelsene og beskytter de rundt dem. Bransjeledende autonomiplattformer gjennomgår streng testing for å møte viktige sikkerhetsstandarder definert i UL 60730-1, CSA/ANSI C22.2 No. 336-17 og IEC 63327 for å verifisere at alle funksjonelle sikkerhetsytelseskrav blir oppfylt, som hjelper å forhindre utstyrsskader og ulykker når de settes i drift i den virkelige verden.
Forbedring av hylleutførelse
AI-løsninger bidrar til å forbedre kundeopplevelsen og beslutningstaking der det betyr mest—på hyllen.
Manuelle prosesser, som strekkodeskanning og håndtelling, gjør det ekstremt utfordrende å tilpasse seg endrede forretningsbehov, skiftende kunde preferanser, og problemer med ansattretensjon. AMR med datasyn kan skanne hyller for å nøye flagge utsolgte varer. Med preskriptive AI-verktøy hjelper disse robotene forhandlere med å sikre at riktig produkt er på riktig hylle til riktig pris, noe som fører til en forbedret kundeopplevelse. I stedet for å bruke tid på manuell sporing av produkter, kan ansatte samhandle med kunder, jobbe med mobilbestillinger og motta varsler om når de skal håndtere et hylleproblem.
Forhandlere kan også analysere det omfattende datasettet for å oppdage trender, som sesongmessige etterspørsler og hvordan butikkoppsett påvirker salg. Nøkkelen er å få tilgang til raske, nøyaktige innsikter for rask beslutningstaking. Med disse løsningene kan forhandlere være mer proaktive, og slipper å vente på eller trekke konklusjoner fra salgsdata som kun gir et delvis bilde når man prøver å bestemme faktorer som påvirker salgsytelse.
For å forbli konkurransedyktig, må forhandlere konfrontere lagerutfordringene direkte. Ved å bruke roboter og AI-drevne innsikter, kan de finjustere lagerstyringen, minimere utsolgte varer og fange flere salgs muligheter. Det er klart at forventningene til kundeopplevelse er høyere enn noen gang.
Ser fremover
Detaljhandelslandskapet gjennomgår betydelige transformasjoner drevet av AMR og AI-drevne løsninger. Disse avanserte teknologiene strømlinjeformer operasjoner og øker produktiviteten på tvers av hele linjen, fra logistikk til kundesamhandlinger. Ved å sette nye standarder for effektivitet og nøyaktighet, hever intelligent automatisering hele detaljhandelens økosystem. I en æra med raske endringer og usikkerhet, vil det være avgjørende for forhandlere å omfavne disse innovative løsningene for å opprettholde sin konkurransefordel og fremme varig kundelojalitet.
Referanse: Unite.AI