Annie Chechitelli er Chief Product Officer hos Turnitin, hvor hun har overoppsyn med Turnitins programvaresuite, inkludert akademisk integritet, vurdering og tilbakemelding, samt vurderingsmuligheter.
Turnitin er et globalt selskap dedikert til å sikre integriteten i utdanningen og meningsfullt forbedre læringsutbyttet. I 25 år har Turnitin samarbeidet med utdanningsinstitusjoner for å fremme ærlighet, konsistens og rettferdighet på tvers av alle fagområder og vurderingstyper. Turnitin-produkter brukes av utdanningsinstitusjoner og sertifiserings- og lisensieringsprogrammer for å opprettholde integritet og øke læringsytelsen, og av studenter og profesjonelle for å gjøre deres beste, originale arbeid.
Hvordan har introduksjonen av AI-skriveverktøy som ChatGPT påvirket akademisk integritet?
Den globale tilgjengeligheten til ChatGPT har skapt nye potensielle utsalgssteder for akademisk misbruk, inkludert AI-generert skriving, plagiat og omskriving, i et massivt omfang som bare fortsetter å vokse. For lærere blir det stadig vanskeligere å skille mellom AI- og menneskegenerert innhold. Å sikre at studentene skaper sitt beste, originale arbeid går derfor langt utover deteksjon. Lærere trenger evnen til å gripe inn før misbruk skjer for å styrke akademisk integritet og etiske skrivepraksiser. AI forsvinner ikke, og den nye alderen med akademisk integritet krever en robust forståelse fra både studenter og lærere om hvordan AI kan brukes ansvarlig for å støtte menneskelig læring og beslutninger.
Hos Turnitin er vi forpliktet til å hjelpe studenter og lærere med å forstå AI’s rolle i utdanning, inkludert identifisere misbruk og vurdere hvordan det best kan integreres i klasserommet. Ved å se på AI-skriving i utdanning gjennom linsen til bare én puslespillbrikke – å identifisere AI-skriving i studentinnleveringer – går institusjoner og lærere glipp av det store bildet, fordi AI også kan være til nytte for læring. Denne teknologien har evnen til å understøtte menneskelige ideer og legge til rette for en større forståelse av komplekse emner hvis den brukes riktig. AI i seg selv er ikke en trussel mot original tenkning eller akademisk integritet så lenge studentene vet hvordan de skal bruke verktøyene etisk. Det er lærernes ansvar å gi studentene veiledning om hva som er og hva som ikke er tillatt bruk av teknologien – en ferdighet som vil hjelpe dem utenfor klasserommet og inn i deres fremtidige yrker.
Hvilke spesifikke utfordringer står lærere overfor når det gjelder å oppdage AI-generert og omskrevet innhold?
Studenter i høyere utdanning bruker AI i mye større grad enn lærere gjør. Turnitin samarbeidet med Tyton Partners og fant at 59 % av studentene som ble spurt, sier at de bruker AI-skriveverktøy minst en gang i måneden, mens denne andelen er på 40 % for administratorer og 36 % for instruktører. En mangel på kjennskap til disse verktøyene etterlater lærerne i mørket om AI’s evner og begrensninger.
Videre handler ikke AI-bruk lenger bare om AI-generert innhold. AI-omskriving har tatt av og er den nyeste metoden noen bruker for å unngå oppdagelse. Lærere trenger støttende verktøy som holder tritt med AI’s siste fremskritt og gir innsikt i en students arbeidsflyt og tankeprosess.
Disse funksjonene er ikke ment å erstatte lærerens faglige skjønn, men å gi ytterligere innsikt for å hjelpe med å nå en beslutning. Rapporter, som våre, gir datapunkter og ressurser for å støtte en prosess med å jobbe med studenter, ikke bestemmelser om misbruk.
I stedet er våre AI-skrive- og omskrivingsverktøy designet for å støtte lærere i å begynne konstruktive samtaler med studenter om viktigheten av etiske skrivepraktiser og riktig bruk av omskrivningsteknikker.
Vi jobber også med en ny løsning for studenterskriving for å gi både lærere og studenter tillit til arbeidets ekthet ved å fokusere på “bevis på prosess.” Sammen med våre eksisterende plagiat- og AI-kontroller, er vårt mål med denne løsningen å gi lærere tillit og innsikt uten belastning, og tilby studentene trygghet om at deres harde arbeid ikke kun vil bli dømt etter en poengsum. Dette produktet vil bli brukt av et utvalg universiteter senere i år.
*Turnitin var en partner i å gi kompensasjon for å gjennomføre Tytons «Time for Class 2024: Unlocking Access to Effective Digital Teaching & Learning»
Kan du forklare hvordan Turnitins nye funksjon for å oppdage AI-omskriving fungerer?
AI-omskriving refererer til prosessen med å bruke AI-teknologi for å skrive om tekst mens den opprinnelige meningen beholdes. Disse AI-drevne verktøyene, også kjent som tekstspinnere, analyserer inngangsteksten og genererer alternative versjoner som formidler den samme informasjonen ved bruk av forskjellige ord eller setningsstrukturer. Målet – å få AI-generert tekst til å gå uoppdaget.
Imidlertid identifiserer Turnitins funksjon for å oppdage AI-omskriving tilfeller der AI-omskriving kan ha blitt brukt til å endre AI-generert tekst i innlevert innhold, noe som hjelper forleggere og lærere med å opprettholde integriteten til forskningsskriving og fremme autentiske læreopplevelser for studenter.
Innen plattformen, fremhever AI-skriverapporten de tekstsegmentene som modellen forutsier sannsynligvis ble skrevet av et AI-verktøy. Separat, fremhever den også AI-generert tekst som kan ha blitt ytterligere modifisert ved bruk av et AI-omskrivingsverktøy, slik at lærere og forleggere kan forstå nyansene i oppdagelsen.
Hvordan har dine tidligere roller hos AWS og Amazon, spesielt innen utdanningsteknologi og digital innholdsdistribusjon, påvirket din tilnærming til å utvikle og forbedre Turnitins funksjon for å oppdage AI-omskriving?
Gjennom hele min karriere har jeg alltid fokusert på en kundesentrert mentalitet: stadig utvikle, respondere til markedet og identifisere kundebehov og tilbakemeldinger. Dette er en mentalitet jeg har tatt med meg inn i min rolle hos Turnitin og er i kjernen av vår produktutviklingsstrategi.
Teknologi har alltid endret seg i et raskt tempo, og det samme kan sies om AI. Etter lanseringen av vår AI-skrivdetektor, hørte Turnitin fra lærere rundt om i verden at studentene prøvde å omgå oppdagelse ved å bruke omskrivingsverktøy. Studenter og forskere kan ha brukt AI-omskriving for å endre AI-generert innhold, inkludert innhold produsert av språklige modeller som ChatGPT, i et forsøk på å unngå oppdagelse av AI-deteksjonsprogramvare.
Som følge utviklet vi vårt AI-omskrivingsverktøy i juli 2023, med mål om å adressere dette problemet ved å identifisere tilfeller der AI-omskriving kan ha blitt brukt til å endre AI-generert tekst i innlevert innhold. Vårt mål er å hjelpe forleggere og lærere med å opprettholde integriteten til forskningsskriving og fremme autentiske læreopplevelser for studenter, spesielt før skoleåret 2024-2025.
På hvilke måter kan Turnitin Originality hjelpe institusjoner med å opprettholde høye standarder for akademisk integritet midt i fremveksten av AI-skriving og kontraktsjuks?
Turnitin Originality har satt en helt ny standard for akademisk integritet for både studenter og lærere. Det går utover plagiat for å adressere nye og endrede former for misbruk, som AI-skriving, kontraktsjuks og omskriving, og gir lærere klare, handlingsbare data for å spore studentprestasjoner på tvers av deres kohort og vurdere potensielle misbruk.
Studenter får også støtte gjennom sanntids formativ tilbakemelding på sitt arbeid. Originality sammenligner tekstlikhet, grammatikk og sitater mens studentene jobber, og hjelper dem med å gjøre korrigeringer og unngå utilsiktet plagiat før endelig innlevering.
Hva slags tilbakemelding har dere fått fra lærere og institusjoner om effektiviteten til Turnitins AI-skrive- og omskrivingsdeteksjonsverktøy?
Nylig satt Turnitin seg ned med Dr. Leslie Layne, en førsteamanuensis ved University of Lynchburg, Virginia (USA). Layne har undervist i 76 førsteårsskriveklasser og har brukt Turnitin siden hun startet ved universitetet høsten 2004.
Med tanke på utfordringene før introduksjonen av effektive AI-skrivdeteksjonsverktøy, minnes Layne: “Det var virkelig tidkrevende å kopiere og lime inn tekst i online detektorer.” Denne prosessen, selv om den var nødvendig, var langt fra effektiv og 100% nøyaktig, noe som understreker behovet for mer strømlinjeformede og pålitelige løsninger. Introduksjonen av Turnitins AI-skrivdeteksjonsverktøy var en game-changer, og ga konsistens og mye nødvendig lettelse i prosessen.
“Å vurdere essays tar tid. Jeg er veldig finjustert til hvor mye tid det tar å få gjort det som må gjøres, så jeg var utrolig glad for å høre at Turnitin inkorporerte AI-skrivdeteksjon, fordi da er alt på ett sted,” sa Layne.
Et sentralt tema i Laynes tilnærming er den konstruktive bruken av AI i utdanning. I stedet for å se på AI som en trussel mot akademisk integritet, forkjemper hun for dets integrasjon i læringsprosessen. “Jeg underviser med AI i min førsteårsskriveklasse, så jeg lar dem bruke ChatGPT i nesten hver klasseperiode,” forklarer hun. Denne hands-on tilnærmingen med AI gir studentene ferdigheter til å navigere og bruke disse verktøyene både effektivt og etisk.
Hvordan integrerer funksjonen Draft Coach™ med Turnitins andre verktøy for å støtte studenter i å produsere originalt arbeid og forbedre sine skriveferdigheter?
Funksjonen Draft Coach™ eksisterer innen Originality-produktet. Akkurat som Originality støtter lærere i å opprettholde akademisk integritet, gir Draft Coach studentene veiledning om hvordan de kan forbedre sine akademiske skrive- og forskningsferdigheter til enhver tid. Umiddelbar tilbakemelding på tekstlikhet, grammatikk og omskriving hjelper dem med å unngå utilsiktet plagiat.
Hvilken rolle ser du AI spille i fremtiden for akademisk integritet, og hvordan forbereder Turnitin seg på å møte potensielle nye utfordringer?
AI-skriveverktøy har potensialet til å gjøre våre liv lettere, inkludert forbedre og skreddersy innhold, bygge bro over språkbarrierer, øke produktiviteten, og bistå med idégenerering. Men før noen kan høste fordelene av disse verktøyene, må de forstå hvordan de skal bruke dem ansvarlig og etisk. Klasserommet kan være en del av løsningen. Det er et trygt sted for studenter å lære, øve, ta sjanser og vokse med teknologi. Forelesningssalen kan tjene som en utmerket treningsarena for studenter å forstå dens etiske grenser, eksperimentere trygt, lære å skille fakta fra unøyaktig informasjon, og styrke kritisk tenkning.
For å hjelpe lærere og institusjoner med å navigere i den nye virkeligheten, trenger de pålitelige partnere, som Turnitin, som forstår deres behov og deres studenters behov. Faktisk, to år før den offentlige lanseringen av ChatGPT, begynte Turnitin å jobbe med å gi lærere et verktøy som gir dem innsyn i bruken av AI-skriving, slik at de kan veilede studenter til å bruke AI ansvarlig og støtte akademisk integritet.
Etter hvert som AI utvikler seg, vil også Turnitins produkter gjøre det. Nye funksjoner kan enkelt integreres i eksisterende produkter og arbeidsflyter for å gjøre det lettere for brukerne og redusere læringskurven. Vi tilbyr regelmessig oppdaterte student-, lærer- og institusjonsressurser for å hjelpe dem med å navigere i denne nye teknologien og datadrevet deteksjon på setningsnivå.
Endelig, en rekke av våre ansatte har en bakgrunn i utdanning, noe som sikrer at våre produkter er pedagogisk forsvarlige. Uten deres innsikt ville vi ikke være i stand til å møte lærere og administratorers utviklende behov. Med alt dette i tankene, vil vår kommende “bevis på prosess”-løsning, som blir integrert i eksisterende Turnitin-arbeidsflyter, gi både lærere og studenter tillit til arbeidets autentisitet.
Hvilket råd vil du gi til lærere og institusjoner som ønsker å styrke sine akademiske integritetspolitikker i møte med utviklende AI-teknologier?
Min mening om akademiske retningslinjer er at det å ha flere AI-retningslinjer på forskjellige institusjonelle nivåer er en nøkkelmåte for å sikre at situasjonelle nyanser blir tatt hensyn til. For eksempel, en AI-retningslinje for en kreativ skriveklasse kan ikke være den beste måten å nærme seg potensielt AI-bruk på en forskningsoppgave. Instruktører som lager oppgaverettet retningslinjer bør gi detaljer om akseptabel AI-bruk basert på oppgavens læringsmål.
På institusjonelt nivå, derimot, bør akademiske integritetsretningslinjer være brede med fokus på hvordan studentene representerer sitt arbeid og siterer sine kilder. Dette forhindrer bevisst plagiat samtidig som det gir rom for nyansene som er assosiert med den unike situasjonen.
Over hele linjen er det viktig å se utover en enkelt oppdagelsesprosent. Våre verktøy er designet for å støtte institusjoner og lærere, ikke erstatte dem helt. Lærere kjenner sine studenter best, og bør bruke eventuelle AI-deteksjoner til å fasilitere produktive samtaler om passende AI-bruk og kritisk tenkning.
For å best støtte lærere, har Turnitin også et omfattende bibliotek av ressurser og et ekspansivt lærernettverk tilgjengelig for å hjelpe institusjoner med å bygge ut sine retningslinjer, inkludert en tilgjengelig veiledning som deler detaljerte innsikter om hvordan man kan gjennomgå og revidere eksisterende akademiske integritetsretningslinjer for å møte trusler fra AI, tilgjengelig online for nedlasting uten kostnad.
Tusen takk for det gode intervjuet, lesere som ønsker å lære mer bør besøke Turnitin.
Artikkelen Annie Chechitelli, Chief Product Officer at Turnitin – Interview Series dukket først opp på Unite.AI.